نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع»
سرخط خبرها

ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر اعلام شد | برگزاری مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی در حرم امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۲۶۰۷۲
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر اعلام شد | برگزاری مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی در حرم امام رضا (ع)
معاون تبلیغات آستان قدس رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دهه آخر صفر امسال توجه به هیئت‌های مذهبی در مشهد و سایر استان‌هاست تا بتوانند مراسم عزاداری خود را در حرم برگزار کنند.

همتی|شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس، در نشست خبری معرفی ویژه‌برنامه‌های دهه آخر صفر آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی گفت: دهه آخر صفر یکی از دوره‌های حضور چشمگیر زائران در مشهد است، بنابراین پیش‌بینی حاکی از حضور حداکثری در حرم است که ما هم نسبت به خدمت‌رسانی به این حجم زائر وظیفه داریم.
به‌گفته وی، علاوه بر فعالیت پایگاه‌های فرهنگی در حرم مطهر که درحال برگزاری است، پایگاه‌ آداب زیارت، خدمت‌رسانی در رواق‌های کتاب و ایستگاه‌های مطالعه، رواق کودک، پایگاه ریحانه به نوجوانان در حرم مطهر خدمات ارائه خواهند داد.
وی با بیان اینکه ۲۵برنامه ویژه برای دهه آخر صفر برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: شعار امسال آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر، خدمت کریمانه و جهاد عالمانه ذیل آن محور موضوعی که در نظر گرفته شده است، خردورزی در زندگی رضوی است. باتوجه‌به تقارن این دهه با هفته مبارک دفاع مقدس، مقاومت و‌ جهاد خردمندانه عنصر شکوفایی جامعه اسلامی و محور موضوعی همه مباحث ما خواهد بود.
حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد در ادامه گفت: اولین برنامه‌ای که زائران از آن برخوردار خواهند شد، برنامه بعد از نماز مغرب و عشا، سلسله‌سخنرانی‌ها و مراسم سوگواری است که از شب اربعین آغاز می‌شود و تا شام شهادت امام‌رضا(ع) ادامه دارد. در این مراسم از سخنرانان برتر کشور از جمله آیت‌الله خاتمی، حجت‌الاسلام‌ها رفیعی، پناهیان، شهاب مرادی، صادقی و راشدیزدی دعوت شده است.
این مقام مسئول گفت: در شش شب پایانی ماه صفر ویژه‌برنامه سوگواری در بخش دوم رواق امام(ره) خواهیم داشت. ساعت ۲۱ سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسمی و مداحی بنی‌فاطمه است که تا شام امام رضا(ع) ادامه خواهد داشت.

حسینیه حرم میزبان هیئت‌های مذهبی از دیگر استان‌ها خواهد بود

سومین برنامه محوری، حسینیه حرم است که محفل برگزاری هیئات مذهبی است و در صحن قدس برگزار می‌شود. این مراسم از شب اربعین هر شب از ساعت ۱۰شب با حضور هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود. برنامه‌ها در شش شب پایانی از نماز مغرب و عشا تا ۲ بامداد در سه بخش حرم برگزار خواهد شد و حسینیه حرم میزبان هیئات مذهبی سایر استان‌ها خواهد بود.
معاون تبلیغات آستان قدس رضوی یادآور شد: برنامه بعدی در دهه آخر صفر برنامه عزاداری ویژه استان‌هاست و هر استانی مجموعه‌ای از هیئت‌ها را دارد که برنامه عزاداری دارند. برنامه بعدی اجتماع عزاداری در روز رحلت حضرت پیامبر(ص) است. همه عزاداران و هیئت‌ها در یک مراسم حضور خواهند یافت. همچنین اجتماع دوم ما در روز شهادت امام رضا(ع) بعد از نماز ظهر و عصر در صحن پیامبر اعظم برگزار می‌شود. یکی از برنامه‌های حرم مطهر مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) بعد از نماز مغرب و عشا در صحن پیامبر(ص) است که با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی و مرثیه‌سرایی برگزار می‌شود.

اولین‌بار نمایش آیینی آسمان هشتم در بست شیخ طوسی اجرا می‌شود

شریعتی‌نژاد در ادامه یادآور شد: دیگری، ویژه‌برنامه‌هایی برای مخاطبان تخصصی است. مراسم سوگواری هیئت‌های نوجوان در حسینیه حرم برگزار خواهد شد. یکی‌دیگر از برنامه‌های مهم، نمایش آیینی آسمان هشتم در ورودی بست شیخ طوسی در محوطه پارکینگ شماره ۴ است که برای اولین‌بار برگزار می‌شود. در این نمایش هشت پرده از اتفاقات سفر امام رضا(ع) از مدینه تا مرو روایت می‌شود که با حضور ۱۰۰ بازیگر و‌ عوامل این نمایش تهیه شده است.
وی با اشاره به برنامه‌های دفاع مقدس گفت: اولین برنامه، برگزاری مراسم یادبود شهدای حرم مطهر رضوی با همکاری بنیاد شهید در تالار قدس است که از کل کشور حضور می‌یابند. هم‌زمان، مراسم غبارروبی مزار شهدا را در صحن آزادی در روز پنجشنبه ۳۱ شهریور ساعت ۱۵:۳۰ خواهیم داشت. از نماز مغرب ویژه‌برنامه از حرم تا بهشت را خواهیم داشت که با سخنرانی آیت‌الله احمد خاتمی و مدیحه‌سرایی آهنگران است. در طول هفته دفاع مقدس نمایشگاه هفته دفاع مقدس را خواهیم داشت که از ۳۱شهریور، آغاز هفته دفاع مقدس در ایوان باب‌الهادی(ع) افتتاح خواهد شد و پذیرای زائران خواهد بود.

رواق حضرت زهرا(س) در دهه پایانی صفر پذیرای زائران است

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی در ادامه گفت: ویژه‌برنامه بانوان با عنوان سوگواری زنان نوغان را خواهیم داشت که در روز سه‌شنبه ۵مهر ساعت ۹صبح در رواق حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد. بانوان از محله نوغان به‌طور نمادین به‌سمت حرم مطهر رضوی حرکت می‌کنند. رواق حضرت زهرا(س) در دهه پایانی صفر پذیرای زائران و برنامه‌های متنوعی است. همچنین از ساعت ۸ تا ۱۰صبح نیز سوگواری ویژه کودکان را برگزار خواهد کرد.
وی تصریح کرد: ویژه‌برنامه زائران پیاده با عنوان مراسم پابوس، دوم مهرماه در رواق دارالهدایه برگزار می‌شود و تا پنجم مهرماه ادامه خواهد داشت. برای زائران غیرایرانی برنامه‌هایی متنوع داریم. اولین برنامه که در صحن غدیر عصرها تا ساعت ۱۰شب ویژه زائران عرب‌زبان برگزار می‌شود. در رواق دارالرحمه ویژه‌برنامه مخاطبان نخبگان عرب‌زبان برنامه‌ریزی شده است.
حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد در ادامه گفت: همچنین ویژه‌برنامه برای زائران اردوزبان در نظر گرفته شده است. یک برنامه با عنوان ضیافت‌الحسین است که هم‌خوانی مداحان عرب‌زبان است و دوشنبه دوم ‌مهرماه برکزار می‌شود.
وی در پایان تأکید کرد: در دهه آخر صفر سعی شده است توجه ویژه به گروه‌های خاص و اجرای برنامه برای آن‌ها داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال توجه به هیئت‌های مذهبی هم در مشهد و سایر استان‌هاست تا بتوانند مراسم عزاداری خود را در صحن‌های مشخص‌شده در حرم برگزار کنند.

سید امین توکلی زاده معاون‌اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با حضور در این جلسه گفت: خدمت خادمان حرم مطهر ضوی محدود به حرم نمی شود و هرجا که نیاز به حضور باشد خادمان امام رضا حضور خالص خود را خواهند داشت بر همین اساس ۶موکب خدمات رسانی در مرز و شهرهای زیارتی کربلا خادمان برپاکردند که امروز اخرین روز فعالیتشان است که البته موکب های مرزی تا چند روز اینده همچنان فعالیت می کنند
وی گفت : همچنین ۱۴موکب جاده ای در دهه اخر صفر داریم که هم از ظرفیت خادمان حرم مطهر رضوی و‌ سایر ظرفیت های استانی استفاده می شود که در ۴محور ورودی به حرم حضور خواهند داشت،

به گفته توکلی زاده از روز ۲۷صفر شب رحلت پیامبر ۱۶موکب خدمت رسانی در مدارس و مجموعه ورزشی شهید بهشیتی در سطح شهر برای تامین نیازهای زائران پیاده خواهیم داشت

پیش بینی حضور ۲۵۰۰ هیئت مذهبی در مشهد

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی کفت: با توجه به اینکه حضور پر شور هیئتهای مذهبی از سرتاسر کشور امسال پر رنگ تر است و تا کنون قریب به ۵۰۰هیئت مشرف و مجوز عزاداری گرفتند که یا برگشتند و یا در حال عزارداری هستند . پیش بینی حضور ۲۵۰۰ هیئت را در روزهای پایانی صفر داریم که به بارگاه امام رضا مشرف می شوند مراسم برای عزاداری هیئتها در حرم مشخص شده است در سه بخش متبرکات به انها اهدا خواهد شد یک کیسه برنج و نمک متبرک و بعضی از انها همچنین به مهمانسرای حرم دعوت می شوند.

وی تصریح کرد: در سه روز عزای عمومی با همتی که همکاران داشته اند صحن انقلاب پذیرای هیئت های مذهبی در اربعین بود و روزهای اتی هم از حضور انها استقبال خواهد شد. با توجه به جنبه زیارتی که حرم دارد و تاکید ما بر حفظ جنبه زیارتی بودن آن است ، اما برنامه ریزی شده در ساعت پایانی شب استراحت موقت را برای انها درنظر بگیریم

توکلی زاده تاکید کرد: ما برای اجرای برنامه های دهه اخر صفر بیش از سه ماه درگیر برنامه ریزی چه برای مواکب برون مرزی و درون شهری بودیم به طور معمول در کل حرم مطهر پیش بینی بالغ بر۲۰۰ هزار نفر روز خدمت درنظر گرفتیم و تا به الان بیش از ۱۰۰جلسه هماهنگی را برگزار کردیم.
وی افزود: در شب شهادت امام رضا مراسم خطبه را با حضور خادمان درجمع زائران برگزار خواهیم کرد که وجه حضور عموم را حفظ کند

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->